Om klubben

Karlstads MFK är en av Sveriges äldsta klubbar med anor ända från 1930-talet, klubben blev dock officiell först 1944. På den tiden höll man till i skyddsrummet under Tingvallagymnasiet i Karlstad. Därefter har klubben hållit till bla. vid Kannikenäset samt Gruvlyckan, för att länge har varit på Norrstrand. 2017 flyttade vi igen. nu finns vi på Karmgatan 37.

Luciaträff 2021

Klubben har idag ett 60-tal medlemmar och bedriver aktivt flygverksamhet året runt såväl inomhus som utomhus, el som metanol, söndagsflyg, som tävlingsnivå.

Karlstads MFK, en klubb för Dig!
Är du helt “grön” på detta med modellflyg, eller kanske är du en ärrad veteran? Oavsett vilket har Karlstads MFK mängder av glädje och nytta att erbjuda dig! Vi är en av Sveriges äldsta klubbar och bedriver verksamhet inom alla områden av modellflyg. Motorflyg, segelflyg, linflyg, helikopter… vi har det du söker! Våra ca 55 medlemmar är en blandad skara människor från ca 14 år uppåt.

God kamratskap är en av grundstenarna i livet och likaså håller vi på detta i Karlstads MFK.

Vi anordnar byggkvällar varje tisdag kl 18:00-21:00 under skolterminerna, där vi samlas i vår lokal på Karmgatan 37 i Karlstad och bygger sina plan med hjälp av en mer erfaren byggledare. På sommarhalvåret har vi flygkvällar på vårt klubbfält “Bredlanda” onsdagar och söndagar kl 17-21. Utöver detta anordnar vi tävlingar, läger och andra aktiviteter som ytterligare stärker kamratskapet. Modellflyget är även en utbildande och sporrande sport. En majoritet av våra ungdomar har vuxit upp från “små nybörjare” till ingenjörer, tekniker och andra positioner främst inom tekniska yrken, med bibehållet intresse för modellflyg.

Så välkommen du också till en klubb som värnar om kamratskap, kunskap och ambition.
Välkommen till Karlstads MFK du också!